Danskt griskött

0kommentarer

Länste ett inlägg i Tyras blogg, om danska grisar, hur fruktansvärt de lever. Väldigt bra att hon  uppmärksammar detta, men vissa påståenden stör jag mig på. 
 
  • "I Sverige finns det regler för att djuren ska ha det så bra som möjligt och att de ska kunna utföra sina naturliga beteenden, tyvärr är vi de enda landet än så länge som jobbar så."
 
Det stämmer, regler finns och ja, vi har en djurskyddslag som hör till de strängaste i världen, men Sverige är verkligen långt ifrån bra detta till trots. Men inte ens här får slaktgrisarna (eller för all del kossorna och kycklingarna) utlopp för sina naturliga beteenden. Hur många grisar har halm som underlag? Hur många får böka fritt i jorden? Hur många får känna den friska luften utomhus? Hur många får känna gräset under sina fötter? Hur många får äta naturlig föda? Detta är deras naturliga beteenden men detta är nog inte sanningen bakom fläskfilén man köper i matbutiken, hur gärna vi än vill tro att Sverige är ett bra land med slaktdjur som har det bra.
 
  • "Nu kanske en del kommer med frågan, varför äter jag då kött? Helt enkelt för att jag anser att människan behöver kött, det är viktigt för att vi ska må bra. Sedan tycker jag om kött, det tänker jag inte hymla med. Men jag vill kunna äta det med gott samvete och veta att djuren har haft det bra. Som jag skrev ovanför, inget kan göra allt men alla kan göra något"

Jag blir lika upprörd varje gång någon säger att människan behöver kött. Om det nu skulle vara så att vi BEHÖVER kött, skulle det ju inte finnas några vegetarianer eller veganer, men det gör det ju. Här sitter en! Nej, människan är allätare och inte köttätare och kan därför överleva även på en helt vegetarisk kost. Sen att hon och många andra tycker om kött är ju en annan sak. Men. Det finns även djurfria alternativ att äta som faktiskt många gånger smakar nästan likadant. Men så länge man inte har egen gård och slaktar själv eller väljer ekologiskt, vilt eller naturbeteskött så tycker inte jag man kan säga att man äter med gott samvete, OM man nu bryr sig om djuren alltså. Bara för att köttet är svenskt betyder det inte att alla djuren automatiskt har haft det bra. Visst, de kanske har det bättre än i många andra länder men det fortfarande inte bra.
 
Jag brukar säga att man inte ska klaga på att det är synd om djuren i köttindustrin om man sedan med gott samvete kan äta sin hamburgare, kycklinggryta eller fläskkotlett. Men om man istället vet om hela sanningen bakom köttet man äter och fortfarande tycker det är okej - då är det okej, då får äta vad du vill. Men om man beklagar sig över hur hemskt djuren har det men ändå äter kött, då köper jag det inte. Det är en väldig dubbelmoral för jag tycker man får lov att vara konsekvent.

Kommentera

Publiceras ej