The Journey of two Brothers

0kommentarer

Djurens Rätt har lagt ut den här filmen på facebook. Jag var tvungen att hoppa över kastreringen och slaktdelen och även sänka ljudet ibland. Jag mår fruktansvärt illa! Och mitt hjärta slits itu när jag ser hur grisarna behandlas i köttindustrin. Och jag vill gråta av sorg och smärta när jag ser det men samtidigt av lycka när jag ser den andra grisen, Jackpot, som får leva ett långt och lyckligt grisliv på en farm - som det SKA vara.

 
 
För det första - underlaget. Kallt, hårt, skitigt betonggolv. I hela deras liv, som dock "bara" är 7 månader (!!!), då de nått en vikt av 120 kilo. Det är så mycket i detta som är så sjukt fel. En gris kan leva i 12 år. En slaktgris får endast leva i ca 7 månader och äta sig feta så de ger mycket kött.
 
Sen kastreringen när kultingarna bara är några dagar gamla - utan bedövning. Billigt och enkelt, allt handlar om det i den här industrin. Grisarnas välmående skiter man totalt i.
 
Man ser även att de behandlas som något mindre värt när de föser och slår på dom med pinnar. De ses inte som individer utan som en massa. Någonstans har något gått oerhört fel. De som jobbar med sånt här kan inte ha några känslor över huvud taget. Man ser och hör verkligen hur grisarna lider! Jag skäms över att vara människa och jag känner mig så fruktansvärt hjälplös.
 
Alla borde se filmen, dock måste jag varna för groteska bilder. Men, se den, och se om det fortfarande känns okej att äta kött.
 
 

Kommentera

Publiceras ej